Bildens roll i den pedagogiska verksamheten – en litteraturstudie
Sammanfattning: Frågeställningar - Hur har bildens roll i den pedagogiska verksamheten sett ut ur ett historiskt perspektiv? - Vad säger den av oss utvalda litteraturen om bild i den pedagogiska verksamheten? - Vad kan barn lära sig vid skapande av bilder, utifrån litteraturen?MetodFör att kunna redogöra för dessa frågor har vi gjort en litteraturstudie. Detta har vi gjort med hjälp av enkvalitativ textanalys. Med detta menas att vi har sökt igenom och analyserat en mängd, av oss utvalda, textersom tillsammans har lett fram till ett resultat. Litteraturen har antingen behandlat barns lärande eller bilder ochbildskapande.ResultatDe resultat som vi har kommit fram till är att barns lärande främjas av en genomtänkt användning av bild ochbildskapande. De styrdokument som vi i både förskolan och skolan ska arbeta utifrån talar sitt tydliga språk.Bildarbetet ska vara en naturlig del i verksamheten och i barnens lärandeutveckling. Det ska med andra ord varaen del i helheten. I takt med att samhället ökar användandet av bild som kommunikationsmedel ställs högre kravpå att förskolan och skolan arbetar med detta i verksamheten. Skolan ska följa samhällsförändringarna ochutgöra en stabil grund för barnen för att de ska kunna tolka de bilder som samhället förmedlar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)