Förändring av HR-insatser för första linjens chefer och HR-specialister i en offentlig verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Syftet med studien är att utifrån ett individperspektiv undersöka hur HR-insatser har förändrats för första linjens chefer och HR-specialister i en offentlig verksamhet i Sverige och hur det i sin tur påverkat första linjens chefers tillfredsställelse och relation till HR-funktionen. De specifika frågeställningar är: ’Vilka är motiven till att genomföra en HR-transformation?’, ’Hur har arbetsinnehåll förändrats efter HR-transformationen?’, och ’Vilka utmaningar har uppstått under HR-transformationen?’. Syftet besvaras genom en kvalitativ metod med hjälp av sex semi-strukturerade intervjuer, varav tre är HR-specialister och tre första linjens chefer. Studiens teoretiska utgångspunkter för att analysera den insamlade empirin är från HRM till HR, HR-transformation, HR-medarbetarroller och HR-stöd som berör första linjens chefer. Resultaten visar att kunskapen kring HR-transformationen är låg, men alla respondenter bekräftar att det har skett en förändring kring HR-insatser där man kan se en koppling till “trebenta pallen”. Genom en omorganisation har HR blivit en kritisk och central enhet som arbetar med kommunövergripande strategiska frågor. Det som tillkommit under omvandlingen är att HR-funktionen erbjuder både strategiskt och operativt stöd på administrativ nivå men också genom en självbetjäningsdisk (digitala verktyg). Respondenterna är positiva till förändringen och vad förändringen har genererat och ser möjligheter till ytterligare förbättringar, då organisationen står inför stora utmaningar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)