Högläsning – ett pedagogiskt verktyg för att främja språkutvecklingen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Denna litteraturstudie har som syfte att redovisa vad tidigare forskningsresultat säger om lärarledd högläsning som bidrag till elevers språkliga utvecklig. Läsförståelsen har de senaste åren sjunkit och som resultat av detta har det införts olika satsningar för att vända denna negativa trend. Detta då det är starten på elevernas framtida språkliga kunskaper. I denna studie är fokus på vilka faktorer som medför att högläsningen blir gynnsam för elevers språkutveckling samt hur lärare kan arbeta med högläsning i sin profession. Som grund har vetenskapliga artiklar samt avhandlingar analyserats och granskats. Resultatet visar att högläsning som pedagogiskt verktyg först blir gynnsamt vid bearbetning av texten tillsammans med eleverna. Noggrant val av högläsningsbok samt välplanerad tidsåtgång är också viktiga aspekter läraren bör ta hänsyn till för att främja språkutvecklingen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)