Gamification som mekanism för realisering av aktivitetssystem : En litteraturstudie om affärsmodeller som aktivitetssystem och gamifications motivationseffekter på aktörerna som ingår i systemet.

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att skapa förståelse hur gamification ur ett teoretiskt perspektiv kan bidra till realisering av aktivitetssystem som i detta arbete likställs definitionen av affärsmodell. Detta genom att gamification bidrar till den transformation som krävs för att aktivitetssystemet ska realiseras. Målet med studien var att bidra med kunskap till praktiker som planerar att genomföra affärsmodellinnovation samt hur dessa kan använda gamification på de externa aktörerna i aktivitetssystemet. Fenomenet affärsmodellinnovation (BMI) har på senare år vuxit fram som ett område som företagsledningar behöver beakta. I dagens samhälle måste företagsledning hantera snabba förändringar och fatta beslut löpande om framtida beteenden bland aktörerna i aktivitetssystemet och därefter anpassa aktivitetssystemet för att det ska vara livskraftig. Forskning har däremot visat ett gap kring exekvering av välformulerade strategier och aktiviteter, varpå denna studie framhäver gamification som mekanism för exekvering/realisering av aktivitetssystem. Resultatet är en guide som fungerar som vägledning för praktiker. Metodvalet föll på en systematisk litteraturstudie med induktiv analys och diskussion för att på transparant och systematiskt sätt eftersöka det som redan är känt inom olika fält för att lära från det andra redan studerat. Utöver en induktiv ansats har ett inslag av deduktiv ansats använts för det empiriska inlägget i studien. Det empiriska inlägget är i form av ett exempel som utgör en enklare validering av det teoretiska resultatet. De slutsatser som dragits är restriktiva i relation till antalet granskade litterära verk i förhållande till tillgänglig forskning inom respektive område. Begräsningar av studien diskuteras men lämnar utrymme för ytterligare begränsningar. Ur ett teoretiskt granskande perspektiv finns potential för företag att använda gamification som mekanism för att realisera ett aktivitetssystem, avseende att främja motivation till beteende (aktiviteter) hos de externa aktörerna som ingår i aktivitetssystemet och som inte kan styras med interna beslutshierarkier. Denna studie påvisar vikten av samverkan mellan designprocessen för gamification respektive designprocessen för aktivitetssystemet samt att det krävs ett ledningsfokus som beaktar viktiga aspekter för en lyckad realisering av aktivitetssystemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)