Patienters upplevelser av stöd efter en hjärtinfarkt : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Hjärtinfarkt är en vanlig sjukdom som påverkar många människor, direkt eller indirekt. Efter en hjärtinfarkt får patienterna stöd från sjukvården för att komma igång med rehabiliteringen och för att de ska kunna återgå till sina vanliga liv. Vi som sjuksköterskestudenter har fått upplevelsen att många patienter inte upplever att stödet är tillräckligt och därför vill vi skriva en litteraturstudie med syftet: hur patienter upplever stöd efter en hjärtinfarkt. Resultatet av dataanalysen ledde till två teman: stöd från sjuksköterskan samt stöd från andra. Under dessa två teman finns fem subteman som strukturerar upp resultatet. Patienter upplever att sjuksköterskans stöd ofta är otillräckligt. Anledningen är att informationen de får antingen inte kan förstås, att de får för lite information eller att det är för dåligt individanpassat och att det därför inte kan tillämpas av patienterna. Patienterna upplever att stöd från närstående är viktigt för att de ska kunna uppleva en större trygghet i situationen och för att den fortsatta rehabiliteringen ska fungera. Genom detta resultat kan en förståelse skapas om patienterna inte får tillräckligt med stöd kommer livet efter hjärtinfarkten bli svårare än vad det behöver vara. Sjuksköterskan har en viktig roll i hur patienterna upplever stöd efter en hjärtinfarkt. Informationen behöver personanpassas så att den lättare kan användas och den behöver även utvärderas för att sjuksköterskan ska kunna veta om informationen har uppfattats korrekt. Närstående är en viktig del i patienternas vård och måste involveras under hela processen. Detta för att patienternas upplevelse av stöd ska bli så positivt som möjligt och för att de ska kunna uppnå hälsa i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)