Årskurs 2-elevers uppfattningar om utomhusundervisning i NO-undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Vid vårt förra självständiga arbete (SAG), skrev vi om utomhuspedagogik i NO för F-3 elever. Vår uppfattning var att det behövs fler studier ur ett elevperspektiv och därför föll det sig naturligt att det var detta vi skulle ta oss an i examensarbetet. Syftet var att undersöka vilka uppfattningar elever i årskurs 2 har om utomhusundervisning kopplat till NO.Frågorna vi sökte svar på var;• Vilka inställningar har eleverna till utomhusundervisning i NO?• Vad har enligt eleverna behandlats i NO-undervisningen utomhus?• Vilka erfarenheter har eleverna av växelverkan inomhus och utomhus i NO?Studien är kvalitativ och bygger på 6 gruppintervjuer med sammanlagt 20 deltagande elever i årskurs 2. Analysen har ett fenomenologiskt perspektiv och utgår från elevernas uttalade inställningar, uppfattningar och erfarenheter till utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena. Pragmatismen har valts som teoretiskt ramverk, eftersom utomhusundervisning kan härledas till ett pragmatiskt synsätt på lärande där teori och praktik vävs samman.Resultatet visar bland annat att elevernas inställning till utomhusundervisning främst är positiv. Vidare visar resultatet att eleverna upplever att utomhusundervisning bidrar till en verklighetsförankring i undervisningen, ökad rörelse och ökad kommunikation. Resultatet visar också att elevernas uppfattning om utomhusundervisning påverkas av väderlek. Uttalade aktiviteter och ämnesinnehåll som behandlats genom utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena är bland annat växtarter, djurarter, kroppen och kroppens funktioner. Resultatet visar även att elevernas uttalade erfarenheter av NO-undervisning i växelverkan inomhus och utomhus är varierade.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)