Konkurrensfördelar på telekommarknaden - En fallstudie av en svensk mobiloperatör

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Genom studien ämnade vi beskriva och analysera huruvida Tele2s konkurrensfördelar kunde förklaras av de bakomliggande faktorerna positioneringsstrategi, nätverkseffekter och kontaktnät. Metod: Studien hade en kvalitativ undersökningsdesign i form av en deskriptiv fallstudie och fallföretaget var mobiloperatören Tele2. En deduktiv ansats valdes för att testa tre teoretiska ramverk. Semi-strukturerade intervjuer användes för insamlande av primärdata och sekundärdata inhämtades från böcker, vetenskapliga artiklar samt elektroniska källor. Teoretiska perspektiv: I teori- och litteraturgenomgången beskrevs teoretiska ramverk och tidigare forskning kopplade till studiens tre bakomliggande faktorer. För varje teoretiskt ramverk presenterades flera forskares synsätt för att bidra till en nyanserad bild. Empiri: Intervjuer genomfördes med tre olika perspektiv. För managementperspektivet intervjuades Tele2s nuvarande kommunikationschef Lars Torstensson samt före detta VD och koncernchef Lars-Johan Jarnheimer. Säljperspektivet bestod av sex intervjuer med säljare i Tele2s butiker. Det utomstående perspektivet utgjordes av en butikschef på Phone House samt branschanalytikerna Victor Höglund från Redeye och Bengt Nordström från Northstream. Resultat: Tele2s konkurrensfördelar kunde inte förklaras utifrån Porters syn på positionering, eftersom Tele2 hade en hybrid positioneringsstrategi. Nätverkseffekter kopplade till storleken på Tele2s egen kundbas kunde inte heller i stor utsträckning förklara Tele2s konkurrensfördelar. Däremot visade studien att kontaktnät är en förutsättning för att operatören ska kunna vara konkurrenskraftig och förklarar till stor del Tele2s konkurrensfördelar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)