Vad prioriteras, eleverna eller budgeten? : En fallstudie av en kommunal verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Författare: Alexandra Lagerholm; Hedvig Lindgren; [2012]

Nyckelord: Controller; budget; fallstudie;

Sammanfattning: Sammanfattning       Ämnesfördjupande arbete Ekonomihögskolan, Civilekonomprogrammet, Controllerfördjupningen Linnéuniversitetet, Växjö Titel: Vad prioriteras, eleverna eller budgeten? - En fallstudie av en kommunal verksamhet Författare: Alexandra Lagerholm & Hedvig Lindgren Handledare: Anders Jerreling Examinator: Fredrik Karlsson En begränsad ekonomi och ökade statliga krav har bidragit till att kommuner idag tvingas prioritera hårdare än tidigare. Dessa prioriteringar förtydligas i kommunens budget. Ett flertal kommunpolitiker har uppmärksammat en omfattande konflikt mellan kommunens budget och de lagar de tvingas följa till förmån för bland annat elevers hälsa och uppfyllande av kunskapskrav. Om kommunen ska klara sig med sina begränsade ekonomiska resurser, med minskade skatteintäkter, kommer det leda till att de tvingas bryta mot lagar. Skolorna kan inte leva upp till de krav som ställs i skollagen, om de ska följa budgeten. Arbetets syfte är att beskriva och förklara hur budgetprocessen är uppbyggd i en kommun, för att vidare undersöka vilka prioriteringar som görs om det uppstår konflikter mellan lagar och kommunens budget. Avsikten är att utifrån detta analysera vilken styreffekt budgeten har i en kommunal verksamhet. Studien genomförs som en kvalitativ studie i form av en fallstudie av Sölvesborgs kommun. Semi-strukturerade intervjuer med ekonomer, nämndordförande och en rektor inom kommunen utgör studiens empiriska underlag. Slutsatsen av studien är att budgetens styreffekt i Sölvesborgs kommun är svag, till stor del på grund av de lagar som styr en kommunal verksamhet. Lagarna stämmer inte alltid överens med budgetens resursramar, vilket får till följd att budgeten prioriteras bort till förmån för lagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)