Blind Date – En fallstudie kring relationen mellan reklambyråer och deras uppdragsgivare.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka och öka förståelsen kring relationen mellan medelstora reklambyråer och deras uppdragsgivare samt hur informationsflödet dem emellan påverkar byråns möjlighet att producera ett utfall med hög kreativitet. Med en induktiv fallstudie där vi genomfört kvalitativa djupintervjuer. Vi har noggrant valt ut fyra person med olika befattningspositioner från två reklambyråer. Respondenterna anses ha väl anpassad kompetens och stor erfarenhet kring ämnesområdet och kan på så vis spegla reklambyråns sysätt på relationen till uppdragsgivare. Vi har här noga valt ut teorier knutna till ämnet, relationen mellan reklambyrå och uppdragsgivare som har lagt grunden, för att sedan kompletteras med en kreativitetsteori. Vårt resultat talar för att reklamskapande är en process i synergi där varje del: Relationen, Informationsflödet och Kreativiteten, har en interagerande funktion vid skapandet av en framgångsrik reklam. Personkemin och att spendera mycket tid tillsammans är avgörande för relationen. Relationen och informationsflödet är i en ständig interaktion under hela processen som tillsammans ger liv åt kreativiteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)