Skyltfönstret som marknadsföringsplats

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Sammanfattning: Butikskommunikation har som uppgift att visa upp produkter och att vägleda kunden i dennes inköp genom att informera, inspirera och skapa köplust. Butiken ska visa sortimentet på ett optimalt och tilltalande sätt samt skapa ett helhetsintryck som stämmer med butikens koncept. Exteriör miljö innefattar allt som finns utanför butiken därav skyltfönstret. Uppmärksamhet kan skapas utanför butiken och för att snabbt nå kunderna kan man ha en bra fönsterskyltning vilken ska förmedla konceptet och generera ökad trafik i butiken. För många butiker är skyltfönstret butikens främsta marknadsföringsverktyg och skyltfönstret ska ge försmak på vad som finns inne i butiken och skapa nyfikenhet hos konsumenten. Det finns mycket runt omkring butiken som kan få konsumenternas uppmärksamhet såsom grannbutikens skyltfönster, gatulivet och bilar. Därför är det viktigt att ha något i sitt egna skyltfönster som fångar upp konsumentens uppmärksamhet. Uppsatsens undersökning grundar sig på om en fönsterskyltning vilken är gjord enligt teorins riktlinjer kan skapa uppmärksamhet, intresse och begär hos konsumenten. För att ta reda på detta ska konsumenter inom målgruppen som skyltningen riktas till observeras och intervjuas. Vår uppsats bygger både på en kvalitativ samt kvantitativ undersökningsmetod, detta anser vi har varit bra då vi har kunnat få ut bra med information till vår undersökning. De slutsatser vi kan dra efter vår undersökning är att det visade sig att skyltfönstret har stor betydelse för att väcka uppmärksamhet, intresse och begär hos konsumenten. Det går dock inte att generalisera resultaten då flera faktorer som läge, tidpunkt och typ av skyltning och butik kan spela stor roll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)