En kontrollerad profession : En kvalitativ studie baserad på lärares upplevda syn på deras arbetssituation

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Författare: Jenny Speiner; Alexandra Tiflidou; [2018]

Nyckelord: Byråkrati; Lärare; NPM; Klaner;

Sammanfattning: Skolverket har under 2010-talet genomfört reformer som har medfört en omfattande administrationsbörda för lärare. Administrationsbördan grundar sig i kontrollmekanismer där övervakning och kvalitetsbedömning sker genom ökad dokumentation som ska genomföras av lärarprofessionen. Vidare ändrades läroplanen år 2011, och blev då mer innehålls och resultatfokuserad, vilket har medfört tydligare ramar om vad lärare får och ska utföra i sin undervisning. Den teoretiska referensramen innehåller teorier om den byråkratiska idealmodellen, centralisering & formalisering, Mintzbergs byråkratistrukturer, William G. Ouchis teori om Marknader, Byråkratier och Klaner samt New Public Management. Dessa teorier används för att skapa en ökad förståelse om läraryrkets styre och för att vidare underlätta tolkningen av lärarnas arbetssituation. För att besvara studiens frågeställningar och syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts med åtta lärarrespondenter från två olika skolor, en friskola och en kommunal. Studiens resultat visar att lärarnas autonomi har påverkats negativt genom ökade krav och påtryckningar olika aktörer, då de i dagsläget inte kan planera undervisningen fritt utan ska ske genom de standardiserade tillvägagångssätten. Denna studie syftar till skapa en ökad förståelse om lärares upplevelser angående deras arbetssituation, där både friskole- och kommunala respondenter studerades genom semistrukturerade intervjuer. Studien åskådliggör genom det empiriska resultatet att aktörernas krav har en negativ påverkan på lärarnas arbetssituation. Studiens slutsatser visar att de aktörer som påverkar lärarna är; Skolledningen(Academedia), kommunen, media, Skolverket(regeringen), föräldrar och EU. Studien visar att lärare ofta inte ser syftet till dokumentationen och ser den som alltför omfattande. Slutsatsen som dragits utifrån de ökade dokumentationskraven samt kunskapskraven är att lärare har fått en minskad makt samt autonomi i deras arbete och har förlorat kontrollen till andra aktörer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)