Motivation till läsning och skrivning - med fokus på elever i årskurs f-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt har som syfte att ta reda på vilka faktorer som motiverar elever inom årskurs f-3 till läsning och skrivning. Frågeställningen lyder: Vad bidrar till elevers motivation gällande läsande och skrivande? För att kunna besvara syfte och frågeställning har en systematisk informationssökning genomförts. Resultatet är baserat på studier som är gjorda i Sverige och har främst hittats genom sökningar i databasen Google Scholar. Resultatet visar vad studier kommit fram till motiverar elever till läsning och skrivning och framställs utifrån tre teman: Elevernas självkänsla, läraren och att eleverna upplever innehållet och aktiviteter som meningsfullt. Denna kunskapsöversikt avslutas med en slutsats och diskussion kring dessa teman och en koppling till mitt kommande yrkesval görs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)