När hjälp blir stjälp! Vilken kunskap finns till hands för att hantera situationen? : en kvalitativ intervjustudie om avvikandeträning vid behandling på institution

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för socialvetenskap

Sammanfattning: Sedan mitten av 1800-talet har skadliga effekter som kan uppstå när ungdomar ska behandlas för normbrytande beteende på institution diskuterats och problematiserats. Det finns alltid en riska att den intervention som används förvärrar och/eller skapar nya normbrytande beteenden för ungdomarna. Denna studie har som ambition att belysa en av dessa skadliga effekter, fenomenet avvikandeträning. Med begreppet avvikandeträning menas att individer medvetet och omedvetet förstärker normbrytande beteenden samt lär sig nya normbrytande beteenden när de deltar i behandlingsinterventioner och vistas samman på institutioner (Andershed, Andershed & Söderholm Carpelan, 2010). Det finns mycket internationell forskning kring avvikandeträning men förvånansvärt lite svensk forskning om fenomenet. Syftet med den här studien har varit att undersöka behandlande personals perspektiv och kunskap om avvikandeträning vid institutioner för ungdomar med normbrytande beteende. För att besvara studiens syfte har följande tre frågeställningar varit aktuella. Vilken erfarenhet och kunskap har behandlande personal om avvikandeträning bland ungdomar vid behandling och vistelse på institution? Hur hanterar behandlande personal att ungdomarna påverkar varandra negativt under vistelsen på institution? Vad kan behandlande personals kunskap om avvikandeträning innebära för utvecklingen av strategier för att hantera fenomenet på institutionerna? Studien har en kvalitativ design och inbegripit åtta semistrukturerade intervjuer med behandlare som arbetar på institutioner för behandling av ungdomar med normbrytande beteende. Resultatet har presenterats utifrån tre huvudteman; Påverkan som beskriver behandlarnas tankar om hur ungdomarna påverkar varandra, både positivt och negativ samt hur omfattande avvikandeträning är på institutionerna. Erfarenhet beskriver behandlarnas erfarenhet av avvikandeträning och Strategier föra att hantera beskriver de strategier som behandlarna använder sig av för att hantera avvikandeträning. Studien analyserades med stöd av forskarna Michael Polanyi och Harry Collins teorier om tyst och uttalad kunskap samt Chris Argyris teorier om individer och institutioners lärande. Studiens resultat visar på att behandlarna har erfarenhet och kunskap kring avvikandeträning samt att avvikandeträning inte sker i större omfattning än annan positiv, prosocial påverkan mellan ungdomarna. Studien belyser även tendenser som kan påvisa att institutionernas struktur och behandlingsnorm påverkar möjligheterna att utveckla effektiva strategier föra att hantera den avvikandeträning som ändå äger rum. I studiens avslutande kapitel diskuteras vidare forskning kring fenomenet avvikandeträning samt faktorer som möjligen skulle kunna bidra till att åtgärda utvecklandet av strategier för att hantera avvikandeträning på institutionerna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)