Privacy paradoxens tillgivenhet till Facebook Inc & Alphabet Inc

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: I den aktuella avhandlingen kommer Alphabet Inc och Facebook Inc som är två av de fem stora techbolagen som ingår i det digitala ekosystemet att analyseras. Alphabet Inc och Facebook Inc har valts ut på grund av deras affärsmodell bygger på att använda privatdata som handelsvara. Dessa företag kommer att analyseras utifrån den privacy paradox som uppstår när användare har kännedom kring deras privata integritet samtidigt som de godkänner användarvillkoren utan att läsa dessa som motstrider deras integritet. Denna studie har använt en enkätundersökning som underlag för att stödja litteratur och författarnas hypotes för att kunna svara på den givna forskningsfrågan. Resultatet visar att dessa företag använder sig av svårförståeliga, långa och komplicerade användarvillkor vilket resulterar till att användaren inte läser igenom dem. Samtidigt finns det en medvetenhet kring den privata integriteten vilket skapar en paradox då användaren ej läser avtalen. De slutsatser som kommer med arbetet är faktorerna som leder till privacy paradoxen samt dess effekter. Samtidigt som implikationer gällande konsekvenser på samhället. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)