Ledarskap i mångkulturell skola : En studie av krav, kompetenser, möjligheter och hinder

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Lena Puman; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med det här arbetet har varit att studera skolors utveckling och skolledares arbete på mångkulturella skolor i och med en ökad globalisering. Med hjälp av diskussioner från fokusgrupper bestående av skolledare ska en bild skapas av deras tankegångar och arbete på skolorna.  Frågor som rektorerna i fokusgruppsintervjuerna diskuterar: Hur upplever rektorer att det är att leda en mångkulturell skola? Hur beskriver de kraven och förutsättningarna? Vad finns det för möjligheter och hinder? Vilka kompetenser och stöd behövs? Följande fråga ska belysas och inspirera till vidare diskussion: Bör mångkulturella skolor transformeras till interkulturella skolor? Resultatet är motsägelsefullt, några rektorer menar att det finns mycket att göra för utvecklingen av mångkulturella skolor medan andra anser att framsteg redan pågår i och med värdegrundsarbete för allas likvärdighet på skolorna. På grund av mager datamängd är det dock svårt att dra några riktiga verklighetsbaserade slutsatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)