Automatiserad utläggning och upptagning av temporära väglinjer med tillhörande materialvalundersökning

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Uppdragsgivaren för projektet har varit AstaZero, de specialiserar sig på validering och forskning av aktiva säkerhetssystem. Ett pålitligt, aktivt säkerhetssystem är ett väldigt effektivt verktyg och kommer att spela en stor roll för att minska antal olyckor i trafiken världen över. Tillförlitligheten på systemen bygger på kvalitet och kvantitet av simuleringsmiljöer av trafiksituationer som utförs på särskilda testbanor, bland annat AstaZeros anläggning i Hällered. Kandidatuppsatsen har vart inriktad på att ta fram ett koncept för ned samt upptagning av de temporära väglinjerna som används för uppbyggnad av olika simuleringsmiljöer med en tillhörande materialvalsanalys av linjerna. I dagsläget är uppbyggnaden av dessa trafiksituationer en resurskrävande process då det sker manuellt och de temporära väglinjerna som används blir emellanåt påkörda. Det leder till att nuvarande material för väglinjerna blir deformerat och obrukbart för framtida simuleringar. Målet med uppsatsen är att komma fram till en automatiserad maskin för applikationen samt en materialundersökning för att ersätta de befintliga linjerna. Examensarbetet innehåller de aktuella faserna för uppdraget från den traditionella produktutvecklingsprocessen. Koncept har tagits fram ur en idégenereringprocess och vidare evaluering av koncepten har gjorts i så kallade värderingsmatriser. Därefter skapades 3D skisser för det mest gynnsamma alternativet. Selektering av lämpliga material för ändamålet har skett via ett materialvalsprogram samt litteraturgranskning av vetenskapliga artiklar. De material som granskningen mynnade ut i har tagits fram i högskolans laborationsavdelning. Därefter testades utvalda mekaniska egenskaper för att validera dess reabilitet mot de befintliga databladen som finns till vårt förfogande. Arbetet avslutas med förslag på vidare forskning samt förädling av koncept och material.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)