Tjänster och digitala lösningar i kontorsfastigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Byggproduktion

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur fastighetsbolag arbetar med tjänster och digitala lösningar som ökar kundnyttan i kontorsfastigheter fastigheter. Studien syftar även till att undersöka vilka tjänster och digitala lösningar som hyresgästerna sannolikt kommer att efterfråga i framtiden. Studien har genomförts både som kvalitativ studie genom fallstudie av sex av Sveriges 25 största fastighetsbolag och som kvalitativ studie där hyresgäster i fastighetsägarnas kontorsfastigheter fått besvara frågor i en enkät om framtidens efterfrågan på tjänster och digitala lösningar. Det finns få implementerade digitala lösningar som syftar till att öka kundnyttan. Det är för tidigt att se om det bidrar till andra värdeskapande faktorer, men det finns en förhoppning om att det kan skapa konkurrensfördelar i framtiden. Fastighetsbolag arbetar med att ta fram strategier och har interna forum för hur man ska arbeta med digitalisering mot sina kunder och i det egna bolaget. Utmaningarna med att göra investeringar i tjänster och digitala lösningar som ökar kundnyttan är att det saknas en uttalad efterfrågan från hyresgästerna, att fastighetsbolagen har en ovana av att behöva driva innovationer för att locka kunder och bristen på affärsmodeller för att ta betalt för de tjänster som man kan erbjudas till hyresgästerna. Digitaliseringen skapar dock förutsättningar för fastighetsbolag att arbeta med helt nya affärsmodeller och erbjuda mer än bara lokaler till sina kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)