Implementering av IT-service inom taxiverksamhet. : En Förändringsanalys inom en taxiverksamhet med fokus på implementering av IT service.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

Sammanfattning: I detta examensarbete så studerades bolaget Koppartaxis verksamhet utifrån ett förändrings analytiskt perspektiv. Man studerar noga hur verksamheten påverkas efter att ett IT-stöd i form av en kommunikations applikation implementeras. Under studiens gång så observerades de rådande bristerna som fanns inom verksamheten i form av underlag från intervjuer som genomfördes. Analysmodellen FA-SIMM samt intervjuer med de anställda tillämpades, detta exponerade ett utslag som tyder på att det finns en rad olika brister inom verksamheten som behöver åtgärdas, såsom otydlig kommunikation mellan de anställda, bristfälliga arbetsförhållanden, som komplicerar rutinerna kring passbyte, frånvaroanmälan, etc. Resultatet som erhållits visar att de anställda uttrycker en oro över den rådande situationen. Implementering av det nya IT-system föll väl ut med att fånga upp de verksamhetsproblem som noterades i förändringsanalysen. Med det nya system löste man den onödiga tidsåtgången och irritationsmoment som det innebär att ha det gamla systemet samt att alla kan ta del en uppdatera information gällande passbyte, lediga pass och sjukfrånvaro. Implementeringen har givit ett gott resultat och haft en avsevärd påverkan inom bolaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)