Undervisning i den svenska förskolan : Ämnesinnehåll, makt och vetande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Studien syftar till att genom deltagande observationer undersöka och analysera hur ämnesområden, makt och vetande synliggörs och osynliggörs i förskolans undervisning. Analysen tar en poststrukturalistisk ansats och vi analyserar fyra observationer genomförda med papper och penna. Michel Foucaults tankar kring diskurs, institution, makt samt vetande utgör centrala teoretiska begrepp i analysarbetet. Studiens resultat pekar mot att undervisningens innehåll, arbetsformer, plats, undervisningsgrupp och start beslutas av förskolläraren. Därav kan förskolläraren förstås ha mer makt i undervisningens inledning. Matematik, teknik, språk, tradition och musik synliggörs som innehåll, i undervisningen används ämnesspecifika termer. Skapande i bild och form utgör i samtliga fall arbetsformen, undervisning utan bild och form osynliggörs. Omsorg och lek förekommer som innehåll och aspekter i undervisningen. Maktrelationerna förändras under undervisningsförloppet, barnen tar successivt större utrymme i både handlingar och samtal om vetande. Studien resulterar i en slutsats om att undervisningens maktrelationer är föränderliga och vetandet förhandlingsbart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)