Design av grafiskt material till ett indiespel: Processen att utveckla en logotypoch webbsida till spelet Heathen Quest.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: Målet med detta arbete var att ta fram en logotyp och en webbsida till spelet Heathen Quest. Både webbsidan och logotypen skulle tilltala spelets målgrupp och förmedla spelets känsla: ”Rollspel med klassiska dungeon crawling och moderna inslag”. En visuell innehållsanalys gjordes för att undersöka hur liknande populära indiespel designat sina webbsidor och logotyper. En enkät utfördes med respondenter ur målgruppen för att utreda vad de upplevde som tilltalande. För att se om materialet skulle vara kommersiellt gångbart, utfördes semistrukturerade intervjuer med branschaktiva inom indiespelutveckling. Till sist utfördes en semistrukturerad intervju med Heavy Realm Games för att validera att materialet reflekterade den känsla som de ville förmedla. Baserat på den data som samlades in skapades designförslag som skulle både signalera att spelet var ett RPG-spel, vara tilltalande för målgruppen och visuellt representera spelets tema. Under undersökningen framgick det att det är viktigt att designa med ett tydligt mål. Författaren har också upptäckt vikten av att välja det material som ska marknadsföra ett spel baserat på den tid som finns tillgänglig till att skapa det och underhålla det. Det är möjligt att det finns andra typer av grafiskt material som skulle ha varit av högre relevans att fokusera på inför sin lansering av spelet. Resultatet av de skisser som skapades under arbetet visar att de i stor utsträckning tilltalar målgruppen, kommer vara kommersiellt gångbara och kommunicerar spelets tema väl.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)