En skola i Solvalla

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: I västra Stockholm, i ett område kallat för Solvalla, planeras en ny stadsdel med många nya bostäder. I samband med detta planeras följaktligen nya förskolor och skolor. Detta kandidatprojekt går därmed ut på att rita just en förskola och lågstadieskola som ska kopplas till den befintliga skogen som breder sig i utkanten av området idag.  Det blev en verksamhet där förskolan och skolan fick varsin byggnad. Som koppling mellan de två byggnaderna skapades en gemensam glasbeklädd skolmatsal längst upp och en nedsprängd idrottshall. Formmässigt påminner byggnadernas uppdelning av en spricka där husen har dragits isär och lämnat väggar med olika vinklar. Dessa skapar förutsättningar för variation i lek och kvalitéer i skolgården. Skolgården innefattar plats för lek, sport, natur och en upphöjd trappscen med fönster som barnen kan titta ner i gympasalen utifrån.  Vad uppskattar barn i arkitektur? Vad behöver de i den byggda miljön de har runt sig? Detta var frågor som ställdes och blev grunden till den innemiljön som skulle bli dominerande i förskolan och skolan. Av många undersökningar resulterade detta i öppna allrum, svängda väggar, användningen av trappor, speciella fönster med olika bröstningshöjd, olika skalöverväganden anpassade efter ålder och storlek på barnen och detaljer gällande färg och material i golv, tak och väggar med färgen orange som återkommande element.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)