Avfart från bilhallar?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Popup-butiker är temporära butiker som blivit allt mer populära bland olika branscher som en följd av konsumentens ökade krav på flexibilitet. Butikskonceptet syftar till att skapa upplevelser för konsumenterna samt för att öka varumärkeskännedomen. Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för hur företag som arbetar med sällanköp kan utveckla varumärkesupplevelsen genom utformningen av popup-butiker. Genom en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer kommer vi undersöka hur företag inom bilbranschen använder sig av och utformar sina popup-butiker för att skapa varumärkesupplevelser. Det empiriska materialet kommer tolkas med hjälp av det teoretiska ramverket servicescape som syftar till att visa relationen mellan omgivningen i det fysiska rummet, de anställda och konsumenterna. Servicescape hjälper oss att få en ökad förståelse kring fenomenet popup-butiker i bilbranschen. Resultaten visar att popup-butiker inom bilbranschen med hjälp av utformningen av sina popup-butiker vill differentiera sig från den traditionella bilhandeln. De använder sig således av de fysiska omgivnings- och sociala dimensionerna för att på olika sätt utforma popup-butiker i enlighet med sitt varumärke. Detta för att skapa varumärkesupplevelser till konsumenten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)