Företag i kris

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om vad som händer när ett företag råkar ut för en kris som skakar själva grunden för dess existens. Syftet är att ta reda på vilka framgångsfaktorer som kan förklara att Skyddsprodukter AB lyckats flytta sina resurser och sina kompetenser till ett nytt affärsområde och att bedöma vilken möjlighet som denna nysatsning har för att växa ytterligare. Utifrån SP:s erfarenheter kan vi få fram vilka faktorer som är avgörande för att företag skall kunna ta sig ut ur en alvarlig strategisk krissituation. Med hjälp av den teori som finns kring kärnkompetens, resurser och hot analyserar vi Skyddsprodukter för att från detta dra generella slutsatser om vilka framgångsfaktorer som är kritiska för överflyttning till ett nytt affärsområde. Den centrala egenskapen hos ett företag som klarar att byta affärsområde är ledarens roll. Ledaren måste kunna identifiera vilka faktorer som är kritiska för framgång. Därutöver har det stor betydelse att ledaren finnas i en omgivning där denne kan få hjälp och stöd med goda råd och erfarenheter. Företagsledningen har den avgörande uppgiften att identifiera företagets kärnkompetens. Uppsatsen presenterar sedan ett antal kritiska faktorer som är avgörande för framgång, såsom noggrannhet i marknadsanalys och segmentering, förmåga att identifiera behovet av ny kompletterande kompetens och att förstå den nya affärslogiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)