Oförfinade animationer i motion capture : Den medvetna framkallningen av uncanny valley

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Uncanny valley är ett ämne som inte ofta diskuteras i förhållande till helkroppsanimationer. Detta gör det intressant ur en animatörs synvinkel, att se hur kroppens rörelser följer ellergår emot tidigare kunskaperna inom ämnet. Vilket är varför den här undersökningen går in på hur helkroppsrörelser kan upplevas uncanny, där animationerna görs genom användningen av Motion Capture som har historia av att påverka tittare negativt. Undersökningen utfördes genom att spela in och applicera Motion Capture rörelser på en 3D-modell som sedan placerades i en 3D-miljö. Deltagarna fick sedan se rörelserna och under en enkät, semi-strukturerad intervju och tänka högt-metod, betygsätta och berätta om deras upplevelse av vad de precis sett. Syftet med undersökningen är att se hur rörelsers förändring kan påverka upplevelsen av karaktären och hur det sedan kan användas i senare arbeten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)