Varför vill ni inte delta? : En kvantitativ studie om orsaker till låg svarsfrekvens på en medarbetarundersökning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Mattias Adolfsson; Sebastian Söderlund; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Runt om i landet lägger företag och organisationer stora summor på medarbetarundersökningar varje år. För att dessa undersökningar ska bidra till verksamheten krävs en hög svarsfrekvens. Företaget hade på sin medarbetarundersökning 2014 förlorat ungefär 30 % av sin svarsfrekvens jämfört med tidigare år. Syftet med den här studien var att undersöka vilka faktorer som påverkat de medarbetare som valt att inte delta. Studien baserade sig på en enkät med ett totalurval av alla medarbetare på företaget. Resultatet av undersökningen visade att de faktorer som mest troligt har påverkat medarbetarnas till att inte delta är deras upplevelse av att inte känna sig anonyma på medarbetarundersökningen, att förutsättningar upplevdes olika för det som deltog och inte deltog, samt att, ett försämrat förtroende till företagets ledning ka ha haft inverkan på svarsfrekvensen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)