EFFEKTIVISERING AV TRANSPORTPROCESSEN : En fallstudie på ett företag som hanterar återförsäljning av bilar

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

Sammanfattning: Syfte - Syftet med studien är att studera hur ett företag kan effektivisera sina transportprocesser av varor från att de köps in, tills att de når ett varuhus. Syftet har brutits ner i tre forskningsfrågor 1. Hur sköts transporten av varor från att de köps in, tills att de når varuhusen? 2. Vilka utmaningar och förbättringsmöjligheter kan identifieras i processen? 3. Hur kan förbättringsmöjligheterna hanteras och tillämpas i processen på ett effektivt sätt? Metod - Studien genomfördes utifrån ett kvalitativt angreppsätt. Data samlades in genom intervjuer och observationer, i syfte att besvara forskningsfrågorna. Intervjuerna var både ostrukturerade och semi-strukturerade. Observationerna var endast utförda på ett ostrukturerat tillvägagångsätt. Resultat – Rapporten har betonat vikten av att kartlägga sina processer. Med hjälp av kartläggningen upptäcktes det att användning av ett externt företag i vissa delar i en verksamhet kan vara lönsamt ur flera olika perspektiv. Utifrån flexibilitet- och tidsperspektiv har TPL-företaget, enligt produktionschefen från fallföretaget, förbättrat arbetet markant. Med hjälp av metoder och verktyg kunde fler problem både upptäckas och effektiviseras i redan befintliga men odefinierade processer. Studien visar även hur viktigt det är att ständigt utveckla planeringen av transporter när ett företag hanterar återförsäljning. Implikationer - Studien har inte presenterat någon ny teori. Den har sammanvävt den redan befintliga teorin med det insamlade empiriska materialet. Begränsningar - Studien hann inte inkludera alla avdelningar som var en del av processen. Att få intervjuer med alla olika avdelningar rörande processen hade bidragit till ett mer detaljerat resultat i studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)