Rätt är det enda rätta : En studie om matematikbedömning i årskurs 1 i några utvalda klasser i Kenya

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

Sammanfattning: Rätt är det enda rätta – En studie om matematikbedömningen i årskurs 1 i några utvalda klasser i Kenya. The correct way is the only way – A study about assessment in mathematics in class 1 in selected classes in Kenya. Den här studien syftar till att lyfta det komplexa området bedömning i årskurs 1. Undersökningar gjordes i några utvalda skolor i Kenya för att ge ett annat perspektiv på hur bedömning kan se ut. Vi ville ta reda på vilka bedömningsmetoder som används och hur de påverkar elevers fortsatta engagemang och lärande. För att få svar på dessa frågeställningar användes en kvalitativ metod med intervjuer och observationer. Resultatet visar att lärarna på de utvalda skolorna använder sig av tre olika bedömningsmetoder; kommunikativ bedömningsmetod, skriftlig bedömningsmetod och bedömning genom prov. Bedömning genom prov är den metod som har störst utrymme i matematikundervisningen. Enligt forskning tillhör bedömningssystemet i Kenya den diskurs som kallas för gör det fort och gör det rätt. Denna diskurs är inte gynnsam för elevers fortsatta engagemang och lärande enligt forskningen. Däremot visar resultatet att eleverna var motiverade och engagerade i sitt eget lärande. Slutsatsen blir därför att valet av bedömningsmetod bör baseras på det rådande skolsystemet och behöver inte vara detsamma för alla skolor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)