Företags och medarbetares utmaningar med medarbetares engagemang i CSR : En modellutvecklande studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Tidigare forskning ger uttryck för att fler och fler företag integrerar CSR i sin verksamhet men att utmaningar finns när medarbetare ska engageras. Trots detta saknas en modell som illustrerar dessa utmaningar. Syftet är att utveckla en integrerad modell bestående av både företags och medarbetares utmaningar gällande medarbetares engagemang i företags CSR-arbete. Metod: Studien utgår från ett socialkonstruktivistiskt och hermeneutiskt perspektiv. Genom en abduktiv forskningsansats ställdes empiri från tio kvalitativa semistrukturerade intervjuer med medarbetare från fyra större företag mot tidigare forskning om utmaningar. Utifrån de utmaningar som framkom sammanställdes en tredelad modell. Resultat & slutsats: Vår tredelade modell illustrerar utmaningar som har framkommit med medarbetares engagemang i CSR. En första indelning utgår från utmaningar beroende på företag och/eller medarbetare. Den andra indelningen delar in utmaningarna i tre större kategorier utifrån följande gemensamma nämnare; synsätt, information och tillämpning. Avslutningsvis illustrerar modellen att olika utmaningar påverkar varandra. Examensarbetets bidrag: Vi har i detta arbete tagit fram en integrerad modell som omfattar tre dimensioner där vi tydliggör att utmaningar kan vara 1) företagsberoende, individberoende eller både-och 2) indelade i olika kategorier samt 3) relaterade till varandra. Ur ett teoretiskt perspektiv är modellen användbar i vidare forskning eftersom modellen både kan modifieras och kompletteras vid behov. Ur ett praktiskt perspektiv kan modellen användas som en övergripande karta och verktyg för företag att agera på olika sätt för att engagera medarbetare. Genom att illustrera om utmaningar relateras till företag eller medarbetare samt att olika utmaningar påverkar varandra menar vi bidrar till helhetsperspektivet och kan förenkla arbetet med CSR inom företag. Praktiska råd till företetagsledare är att bryta ner företags CSR-mål samt att ha information om CSR som en stående punkt på möten. Förslag till fortsatt forskning: Fler studier föreslås för att pröva modellens giltighet och relevans. Ett exempel skulle kunna vara att pröva modellens giltighet i andra kontexter såsom mindre företag. Ett annat exempel är att djupare studera företags- och medarbetarberoende i de utmaningar som framkom eller att identifiera nya utmaningar som skulle kunna adderas till modellen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)