En egen röst - på lika villkor? : En kvalitativ studie av AKK-bruk inom grundsärskolan/träningsskolan
Sammanfattning: Denna studie inriktar sig på användandet av AKK inom grundsärskolan/träningsskolan med utgångspunkt i kommunikationsträning. Syftet med studien var att belysa på vilka grunder lärare inom grundsärskolan/träningsskolan, upplever att de jobbar för att utveckla elevernas kommunikativa förmåga. Genom kvalitativa intervjuer tolkades lärarnas attityder till AKK med utgångspunkt i specialpedagogiska perspektiv samt problematiserades utifrån en etisk aspekt. I studien deltog åtta lärare inom träningsskolan, fördelade på sex skolor i två mindre grannkommuner. Studien visade att många lärare inte upplever sig ha tillräckliga kunskaper om AKK. Det framkom också att utbildning och ett gemensamt förhållningssätt upplevdes som de viktigaste faktorerna för att kunna jobba framgångsrikt med elevernas kommunikationsutveckling. Två inriktningar inom specialpedagogik utkristalliserade sig underanalysen och tolkningen av intervjuerna. Dessa var ett kompensatoriskt perspektiv och ett relationellt perspektiv. Även två olika tolkningar av syftet med AKK i grundsärskolan framträdde, där det ena var skapa struktur & tydlighet och kommunikation och det andra främja kommunikation genom struktur och tydlighet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)