Affärsmannaskap hos revisorer : Vilka effekter får det på revisionskvaliteten?

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Efter revisionspliktens avskaffande har spelplanen förändrats inom revisionsbranschen. Revisionsbranschen diskuteras sakna en förmåga att förmedla sitt värde varvid ett högre affärsmannaskap efterfrågas. Samtidigt betraktar professionsforskningen traditionellt kommersiella värderingar som motstridiga professionella värderingar, vilka inom forskningen förutsätts för att revisorerna ska kunna tillhandahålla samhället med tillförligtlig information. Studien avser att bidra till forskningen gällande professionalism och kommersialism, genom att identifiera en uppsättning kommersiella strategier för att studera deras samband till revisionskvalitet. Syfte: Syfte med studien att förklara sambandet mellan affärsmannaskap hos revisorer och revisionskvalitet. Metod: Studien tillämpar en kvantitativ metod med en deduktiv ansats där teori och litteratur gällande professionalism, kommersialism och strategiforskningen nyttjas för att bygga vår teoretiska modell. Utifrån två klassiska matriser identifierades en uppsättning kommersiella strategier vilka utgjorde affärsmannaskapet. Data samlades in via en enkätundersökning som riktade sig till 3156 auktoriserade och godkända revisorer i Sverige i syfte att testa våra hypoteser utifrån studiens syfte. Resultat: Resultaten visar på att kommersiella, affärsmässiga strategier både kan understödja och motverka revisorsprofessionen med avseende på revisionskvalitet. Till skillnad från tidigare studier ges indikationer om att kommersiella strategier är tillämpbara i samverkan med att professionella värderingar inom revisionsbranschen upprätthålls och ger förutsättningar för att producera en kvalitativ revision. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)