”Grammatik, det är inget roligt” : En undersökning om undervisningsstrategier i engelsk grammatik i svenska skolans årskurs 4–6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

Sammanfattning: Syftet med studien är att ta reda på om lärare i årskurs 4–6 undervisar i engelsk grammatik och vilka undervisningsstrategier de använder sig av under sina grammatiklektioner i ämnet engelska i årskurs 4–6. För att undersöka studiens syfte har sex klassrumsobservationer och fyra semistrukturerade intervjuer med lärare på fyra skolor i södra Sverige genomförts. Den didaktiska triangeln har använts som teoretisk utgångspunkt. Resultatet visar att lärare använder sig av en integrerad undervisning för att lära ut engelsk grammatik. Lärare använder ett läromedel som utgångspunkt och sedan väljer att komplettera grammatikundervisningen för att få en fördjupad och ökad förståelse av grammatiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)