Utveckling av arbetssätt gällande överlämning av bostäder till förvaltning på Riksbyggen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Industriell teknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att ge förslag på hur Affärsområde Bostad på Riksbyggen kan förbättra överlämning av nyproducerade bostäder till fastighetsförvaltning för att generera nöjdare kunder. De frågeställningar som användes är: (1) Hur kan Bostad förbättra överlämningen till Förvaltning? (2) Hur kan Riksbyggen säkerställa att överlämningen av nyproducerade bostäder håller en jämn kvalitet i hela landet? (3) Hur kan förbättringar implementeras i processen? Förbättringsområdet består kort av att det inte finns samverkande processer, att mötet mellan de båda parterna inte fungerar optimalt och att överlämningen har visat sig fungera olika på olika platser inom Riksbyggen, vilket inte är bra för företaget som strävar mot gemensamma arbetssätt och rutiner. Den teori som arbetet vilar på är överlämning och implementering av projekt, möten, motivation, kontrakt, information, offensiv kvalitetsutveckling samt tidigare forskning om överlämning. De metoder som använts för att samla in material och framställa förbättringsförslag är benchmarking, dokumentär forskning, intervjuer, kategorisering, släktskapsdiagram samt matrisdiagram. Resultatet beskriver hur de åtta intervjupersonerna arbetar kring överlämningen kopplat till processkeden, några kvalitetsaktiviteter från ledningssystem kopplat till överlämningen, beskrivning av ett samverkansavtal och NKI resultat. Slutsatserna av analysen som besvarar frågeställningarna är följande: (1) Bostad kan förbättra överlämningen genom att initiera och planera, informera om resultatet, överföra kompetens, kvalitetshöja resultatet samt överlämna resultat och ansvar. De kan även skriva in i kontrakt vad Riksbyggen förväntar sig av entreprenör kring garantifelshantering. (2) Riksbyggen kan säkerställa en jämn överlämning genom att alla regioner har samma gemensamma rutiner och genom att skapa förutsättningar för ett bra samarbete. (3) Förbättringar kan implementeras genom att följa förbättringscykeln Planera-Gör-Studera-Lär. Baserat på slutsatser och analys presenterades sex förbättringsförslag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)