Sociomatematiska normer och lärande imatematik : En kvalitativ undersökning av hur sociomatematiska normer framträder i gymnasiet
Sammanfattning: Matematikämnet har varit och är i behov av en förändring i syfte att öka elevers kunskaper imatematik. Vid en förändring behövs forskning inom matematikdidaktik där resultatet kanbidra till praktiken. Syftet med den här studien är att undersöka och synliggöra hursociomatematiska normer kan påverka gymnasieelevers lärande i matematik. Studien är enkvalitativ studie och forskningsdesignen som använts är fallstudie där observation ochvideoinspelning använts för att samla in data. Studiens teoretiska ramverk ärsocialkonstruktivismen och sociomatematiska normer.Resultatet visar att vid procedurberäkning är det inte acceptabelt att gissa som lösningsmetodtill ett matematiskt problem. Under procedurberäkningslektionen väljer eleverna också att väntatills läraren ger en matematisk förklaring vilket visar att lärandet kan hämmas då eleverna intebehöver utveckla sina tankeprocesser utan enbart lyssna på läraren. Vidare visar resultatet attnär eleverna ska utveckla resonemangsförmåga ska läraren inte överföra kunskapen till elevernautan låta dem fundera och tänka efter varför de får ett visst resultat. Eleverna har visat ensjälvsäkerhet när de diskuterar sina lösningar med klasskamraterna och det påverkar elevernaslärande då det synliggjorts att de själva befäster och konstruerar kunskapen genom att diskuteramed varandra. Läraren har en stor roll i att upprätthålla de normer som finns i klassrummet.Resultatet visar att under problemlösning har det didaktiska valet att frångå läromedletmöjliggjort sociomatematiska normer som, den matematiska förståelsen är viktigare än ettkorrekt svar och det som eftersöks och prioriteras under problemlösning är elevernasmatematiska motiveringar angående sitt svar snarare än ett korrekt svar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)