Reaktioner på börsen i samband med publiceringar av årsredovisningar och kvartalsrapporter

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi

Sammanfattning: Den externa redovisningen har sedan 1600-talet varit en informationsförmedlare mellan företag och deras intressenter. Behovet av företagsinformation är fortfarande stort idag och Stockholmsbörsen kräver att alla registrerade bolag ska upprätta kvartalsrapporter för att skapa ett jämnare informationsflöde. Syftet med uppsatsen är att undersöka om publicering av svenska aktiebolags kvartalsrapporter och årsredovisningar skapar en reaktion på börsen och om det finns någon skillnad i reaktionen vid en kvartalsrapports publicering och en årsredovisnings publicering. När data samlades in på området användes en kvantitativ undersökningsmetodik och en deduktiv ansats. Tio företag som under 2011 haft störst omsättning på stockholmsbörsen har undersökts mellan åren 2006-2011. Till undersökningen har sekundärdata i form av årsredovisningar, kvartalsrapporter och aktiekurser inhämtats från de valda företagen. De sekundärdata som inhämtats ligger till grund för de empiriska uträkningar som genomförts. Analysen visar att kvartalsrapporter ger en större förändring på börsen än vad en årsredovisning ger. Handeln med aktier dubbleras när en kvartalsrapport publiceras och priset på aktien förändras markant jämfört med genomsnittsdagen. Att ingen markant förändring sker när årsredovisningen publiceras förklaras av att det inte är tillräckligt med ny information för investerarna i en årsredovisning. Aktiekursen följer inte alltid kvartalsrapporternas redovisade resultatförändring. Detta förklaras av att resultatförändringen i en kvartalsrapport inte är den enda påverkande faktorn, för aktiepriset och att förändringen på aktiekursen även påverkas utav yttre faktorer såsom media, andra börser och räntor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)