IKT som ett pedagogiskt verktyg för barn med särskilda behov.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: I uppsatsen diskuteras och analyseras en studie genomförd på två kommunala grundskolor och två grundsärskolor i Sverige. En kvalitativ forskningsmetod genom semistrukturerade intervjuer har använts i studien för att få svar på frågeställningarna. Studien tar upp de specifika arbetssätt och åtgärder som finns i dessa klasser med hjälp av IKT som ett pedagogiskt verktyg. Studien belyser även de möjligheter och hinder lärarna upplever när det kommer till IKT som resurs för barn med särskilda behov. I resultaten framkommer det vägar för eleverna att utveckla sin kommunikativa förmåga samt hur läraren kan behandla läs- och skrivsvårigheter med hjälp av IKT. Lärarna belyser även de hinder som fortfarande finns med IKT exempelvis brist på tid, kunskap och stöd. Vidare argumenteras det för att IKT ger fler möjligheter till delaktighet och individanpassning av undervisningen. Meningsfulla situationer i form av att eleven kan visa vad de kan med hjälp av digitala verktyg diskuteras och hur digitala verktyg blir till ett motivationshöjande pedagogiskt verktyg för barn med särskilda behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)