Information seeking behavior hos ungdomar på Örnsköldsviks stadsbibliotek : En undersökning med stöd i Kuhlthaus Information Search Process -modell vid litteratursökning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker informationssökningsprocessen hos en grupp utvalda ungdomar på Örnsköldsviks stadsbibliotek. Syftet har varit att undersöka och förstå unga biblioteksbesökares information seeking behavior i ett annorlunda bokuppställningssystem. Örnsköldsviks stadsbibliotek valde, efter KB:s beslut om nedläggning av SAB 2008, ett relativt nytt sätt att placera och ställa upp sina böcker på. Det nya systemet kallas Rainbow och det guidar besökaren genom tydliga ämneskategorier, klartext och färger. Med Carol. C. Kuhlthaus ISP- modell i sex steg som stöd, vilken beskriver tankar, känslor och ageranden under en informationssökningsprocess, undersöks hur de unga besökarna tog sig an sin informationssökning på Örnsköldsviks bibliotek. Genom intervjuer och observationer av de unga biblioteksanvändarna, samt ytterligare intervjuer med bibliotekets bibliotekarier, har material och information insamlats och analyserats kring hur ungdomarnas informationssökningsprocesser gått till. Resultaten från undersökningen visade att de intentioner som informationssökaren initialt bär med sig i sökprocessen påverkar sökresultatet. Det visade sig också att känslor, tankar och ageranden, som respondenterna förväntades att uppleva, till viss del skilde sig från de upplevelser som Kuhlthaus respondenter beskrivit vid sina informationssökningar, och vilka har legat till grund för ISP- modellen. I och med att studien behandlar folkbibliotek och ungdomarnas fritid var respondenterna på Örnsköldsviks bibliotek inte heller lika medvetna, något som tycktes tydligt redan från start, om sin egen sökproces som Kuhlthaus respondenter varit. Men denna undersöknings respondenter uppgav dock att bokuppställningen i sig fungerade bra för dem att söka information i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)