Källa: Internet - Samband mellan Internet i undervisning och val av examinationsformer

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning: Denna uppsats syfte är att undersöka om en blivande lärares val av progressiva (egetarbete, prov med hjälpmedel) eller traditionella (prov utan hjälpmedel) examinationsformer kan förklaras av omdenne ser Internets informationssökningsaspekt som en viktig kunskapsförmedlare i skolan. Huvudfrågan är hurden blivande lärarens syn på Internet som kunskapsförmedlare påverkar dennes val av progressiv ellertraditionell examinationsform. Undersökningen använder en kvantitativ metod i en webenkätundersökning blandblivande lärare vid Göteborgs universitet som skriver examensarbete inom två olika program.Enkätundersökningen bestod av åtta frågor och 50 respondenter svarade. Resultatet visar på att frågan kanbesvaras med ja, personer som ser Internet som kunskapsförmedlare hade till mycket stor del valt progressivaexaminationsformer hellre än traditionella. Vi undersökte också två andra faktorer, den blivande lärarens ålder,och dennes ämnesbehörighet. Ålder visade sig ha mycket liten effekt på val av examinationsform, medanämnesbehörighet inte var möjlig att undersöka på grund av för litet antal svar. Vi menar att studien är relevantför att den visar att en stor majoritet av blivande lärare använder Internet som kunskapsförmedlare, samtidigtsom de också väljer bort traditionella examinationsformer. Problemet med detta är att dessa examinationsformerär sådana som låter eleven lita till sin minnesförmåga. I förlängningen menar vi att detta gör att en visskunskapsform, fakta, inte premieras i skolan, vilket går emot läroplanens instruktioner att ingen av de fyrakunskapsformerna ska väljas bort till förmån för andra. Det verkar som att orsaken till detta skulle kunna varaden polariserade inställningen både till datorer kontra böcker, såväl som den polariserade inställningen tillkunskap. Det är möjligt att denna polarisering härstammar huvudsakligen från politiken, snarare än från lärarnasjälva, men tecken tyder på att blivande lärare blir del av polariseringen och väljer utifrån den. Flerarespondenter menar dock att det beror alltför mycket på hur olika faktorer spelar in och att olika situationerkräver olika metoder. Generellt är vi av åsikten att variation bör eftersträvas både i undervisning och iexamination.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)