Vikten av guanxi på arbetsplatsen : Att bygga guanxi och med lokala kollegor inom svenska multinationella företag i Kina

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Det kinesiska samhället är i hög grad präglat av dess kulturella traditioner som i många aspekter skiljer sig från andra länder. I samband med att allt fler svenska företag väljer att etablera sig i Kina där svenska expatriater sänds ut som resurser, blir det alltmer väsentligt att förstå sig på landets kultur och värderingar. En central aspekt ligger i att bygga relevanta nätverksrelationer, vilket i Kina benämns som guanxi. Guanxi definieras som relationella utbyten mellan parter baserat på implicita principer av tillit, ömsesidighet och empati. Denna studie har syftat till att undersöka hur viktigt svenska expatriater upplever att guanxi är med kinesiska kollegor, samt på vilka sätt expatriaters personliga egenskaper påverkar relationsuppbyggandet. Vidare har studien avsett att undersöka vilka möjligheter och svårigheter guanxi kan innebära för expatriater under deras internationella uppdrag. En kvalitativ metod har tillämpats, där empirin bestått av åtta intervjuer med svenska expatriater inom olika multinationella företag i Kina. Studiens resultat påvisade att de flesta expatriater upplevde guanxi med lokala kollegor som viktigt vid anpassning till miljön. Personliga egenskaper, som ett intresse för kulturen och en öppensinnad inställning, bidrog även till en bättre förståelse för guanxis innebörd som underlättat utlandsvistelserna. Studiens resultat har vidare påvisat att högre uppsatta expatriater inte upplevde guanxi med lokala kollegor som lika relevant. Samtidigt som guanxi med lokala kollegor bidrar till nya möjligheter och nätverksrelationer, har även svårigheter påvisats relaterat till mutor och korruption.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)