Bruttor och broilers : stereotypa könsroller i en värld där bara fantasin sätter gränser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Gyrith Gustafsson; [2007]

Nyckelord: könsroller; fantasy; stereotyper; könsstereotyper;

Sammanfattning: Utifrån fyra fantasybilder, vars gemensamma nämnare är att de föreställer ett eller flera monster, av tre olika konstnärer och en konstruktivistisk syn på kön ställer denna uppsats frågan Hur konstrueras kön i fantasybilder? Syftet med denna frågeställning är att genom bildanalyser och gestaltande arbete synliggöra hur föreställningar om könsroller och normer representeras och reproduceras i fantasybilder, bilder som barn och unga kommer i kontakt med genom bok- och spelomslag, reklambilder och serier. Uppsatsens didaktiska syfte är att beskriva en modell för hur arbete med frågor om könsroller, könsstereotyper och normer kan genomföras i skolan, främst i gymnasieskolan, genom användande av just fantasybilder. Genom att ställa fyra fantasybilder mot representationsteorier signerade Griselda Pollock och Erving Goffman, samt teorier om monster signerade Noël Carroll, Cynthia A. Freeland och Carol J. Clover tittar uppsatsen på hur kön gestaltas; på hur kvinnlighet och manlighet konstrueras och på vilka föreställningar om kön dessa representationer reproducerar. Uppsatsen innehåller även en kort beskrivning av begreppet fantasykonst samt ett förslag på hur monster kan definieras. Arbetets gestaltande del koncentrerar sig på att bryta mot de normer och att utvidga den snäva kvinnoroll som bildanalyserna identifierat. Gestaltningsarbetet blir så ett exempel på hur mindre könsstereotypa fantasybilder skulle kunna se ut och även en konkret visualiserad läroprocess. Uppsatsens slutdiskussion sammanfattar resultatet av bildanalyserna och förespråkar slutligen en kritisk inställning till dessa bilder vars förföriska yttre gestaltar och reproducerar föreställningar om könsskillnader som något självklart och "normalt".

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)