"Hon har ingen koll - hon är ju sångerska!" Genusperspektiv i musikundervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om elever på gymnasieskolans Estetiska program inriktning musik upplevde jämställdhet i ensembleundervisningen. Eleverna på fyra olika skolor inom Skaraborg, årskurs två, har fått svara på en enkät där frågorna utgick ifrån syftet samt våra frågeställningar, vilka var: Bemöts tjejer och killar på samma sätt? Upplever eleverna att vissa instrument är förknippade med killar respektive tjejer? Hur speglas de ”traditionella könsrollerna” i musikundervisningen? Metod Vi gjorde en kvantiativ studie och samlade in ett stort antal fakta genom en enkätundersökning med hög standardisering som byggde på påståenden med några öppna frågor, fasta svarsalternativ samt kommentarsfält där eleven kunde yttra sig ytterligare. Vi hade även en öppen fråga om förebilder och varför man valt just det instrumentet man valt. Avslutningsvis fick även eleven redogöra för om han/hon tyckte att olika instrument hade en manlig/kvinnlig eller könsneutral ställning. Resultat De vanligaste instrumenten på de fyra skolorna var ensembleinstrument (kompinstrument) inom pop och rock genren. Vi fokuserade på trummor, bas, elgitarr, piano och sång. I undersökningen deltog 78 elever, 47 tjejer och 31 killar. Eleverna har fått svara på vilket instrument eller vilka instrument de spelade, de olika påståenden men också fått chansen att yttra sig genom en övrig kommentar. Resultatet av enkäten stärkte våra tankar kring ensembleundervisningen. Tjejer och killar upplever olikheter kring genusfrågan inom musiken och resultatet tyder på att det fortfarande är en högaktuell fråga när det gäller genus och jämställdhet och som bör fokuseras på. Många av de instrumenten som vi ansågs vara förknippade med killar respektive tjejer stämde överens med elevernas resultat. Ett exempel är att både tjejer och killar ansåg i mycket hög grad att elgitarr och trummor förnippas med manlighet medans piano och sång förknippas med båda könen. Några elever höll sig mycket neutrala genom att skriva att samtliga instrument inte förknippas med något kön. Genom litteraturstudier och jämförelse med andra uppsatser som behandlar musik och genus har vi fått fram ett resultat som vi bedömde stärkte våra tankar om hur eleverna upplevde ensembleundervisningen och lärarnas bemötande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)