Gör dina värderingar meningsfulla: en empirisk studie av en organisations värdegrund

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Det blir allt vanligare att organisationer formar sin egen värdegrund. Det kan skilja mellan organisationer vad denna värdegrund innebär till exempel förknippas den med etik och moral. Ledaren får en viktig roll i att förmedla värderingar till medarbetare, vilket är en del i ett värdegrundsarbete. Studiens syfte är därför att analysera hur en organisation arbetar med sin värdegrund. För att få en djupare förståelse för detta, genomfördes en empirisk studie med en kvalitativ metod där sex stycken chefer intervjuades. Avsikten var att ta reda på deras syn på begreppet värdegrund och hur olika värderingar påverkar deras ledarskap. En viktig del blir även att se hur medarbetarna engageras i arbetet med värdegrunden. Resultatet från intervjuerna visar att respondenterna upplever att organisationens värdegrund har olika betydelser, likaså begreppet värdegrund. Organisationskulturen upplevs inte som enhetlig där det nämns att det finns olika värderingar på olika avdelningar. Cheferna menar att delaktighet är viktigt när det gäller att förmedla organisationens värderingar. Delegering och feedback är viktiga komponenter i ledarskapet. Studien visar på att det finns en tendens till en gemensam värdegrund genom en identifikation med organisationens fyra kärnvärden. Dock kan organisationens värdegrund upplevas som något annat. Detta beror på att det inte finns en tydlig bild av vad värdegrund är. I den studerade organisationen påverkar en stark organisationskultur organisationens värdegrundsarbete och det finns subkulturer som till viss del styr vilket ledarskap som passar bäst. Olika människosyner uppvisas hos cheferna i olika situationer som påverkar ledarskapet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)