Arbetsterapeutisk patientundervisning för personer med RA : En scoping review

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HHJ, Avd. för rehabilitering

Sammanfattning: Introduktion: Medicinering av personer med reumatoid artrit (RA) har blivit bättre men samtidigt kvarstår många besvär som gruppen behöver lära sig leva med, ett sätt att angripa detta kan vara genom patientutbildning för att lära sig hantera kvarstående symtom. Arbetsterapeutiska interventioner innehåller ofta utbildning. Syfte: Syftet var att beskriva hur arbetsterapeuter använder sig av patientundervisning som intervention för personer med RA. Metod: Scoping review användes för databassökningar, databaserna som användes var Cinahl, Medline och Scopus. Under artikelsökning exkluderades artiklar som var rena litteraturstudier och resulterade i 15 artiklar som svarade på studiens syfte och frågeställningar. Resultatet granskades och analyserades numerisk och tematiskt. Resultat: Forskningsfrågorna användes som teman och resultatet besvarade vad patientundervisning syftar till, exempelvis på att stärka self-efficacy och self-management och minimera sjukdomens inverkan på aktivitet och delaktighet. Det baseras exempelvis på kognitiv beteendeterapi (KBT), olika pedagogiska teorier och motivationshöjande metoder. Det genomförs bland annat genom gruppinterventioner och individuella möten med arbetsterapeut i olika miljöer och med olika fokus. Slutsats: I interventioner uppskattades kontakten med arbetsterapeuten av patienterna. De vanligaste strategierna inom området var olika self-managementmetoder, pedagogiska teorier och motivationshöjande metoder. Med hjälp av utbildning kunde aktivitetsbarriärer minskas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)