Smärta, kunskap och delaktighet : en litteraturstudie om preoperativ undervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Sophiahemmet Högskola

Sammanfattning: Bakgrund   Många patienter upplever idag måttlig till svår smärta under det postoperativa förloppet och smärta är den största orsaken till oro hos patienter inför ingrepp. Moderna behandlingsriktlinjer rekommenderar en multimodal strategi där farmakologiska och icke-farmakologiska metoder kombineras för att ge bäst smärtstillande effekt. Modern sjukvård ska bygga på ett samarbete mellan patient och vårdpersonal. Ett sätt att öka patienternas möjlighet till delaktighet är att arbeta enligt en personcentrerad modell, i vilken patientundervisning är en viktig komponent. Syfte Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka preoperativ patientundervisning och dess betydelse beträffande smärtupplevelse och konsumtion av analgetika postoperativt. Metod En icke-systematisk litteraturöversikt baserad på 16 vetenskapliga artiklar med både kvalitativ och kvantitativ ansats. Artikelsökningarna gjordes i databaserna CINAHL och PubMed. Samtliga inkluderade artiklar har genomgått en kvalitetsgranskning och analyserats med hjälp av en integrerad dataanalys.  Resultat Resultatet sammanställdes under två huvudkategorier, Förändrade smärtupplevelser och Förändrad smärthantering. I resultatet påvisas att undervisningsinterventioner kan leda till minskade smärtupplevelser och förändrad smärtkaraktär. Det kan också ge patienterna fler verktyg att hantera sin smärta. Vidare visade resultatet på en minskad konsumtion av opioider postoperativt hos patienter i de inkluderade studierna. Flera studier visade även en positiv inverkan av patientundervisning på oros- och ångestnivåer pre- och postoperativt. Slutsats Litteraturöversikten visade att undervisningsinterventioner har positiv inverkan på patienters smärtupplevelser och karaktären på upplevd smärta. Det gav även patienter fler verktyg att hantera sin smärta och minskade konsumtionen av opioider. Ökad möjlighet till delaktighet gynnar ett personcentrerat arbetssätt. Den icke-systematiska litteraturöversikten kan innebära begränsad möjlighet till generalisering men överförbarheten är god eftersom patientdelaktighet är av stor vikt i omvårdnadsarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)