Vårdkvalitet ur patientens perspektiv - för en förbättrad patientdelaktighet

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Introduktion I dag betonas mer än tidigare, att vårdpersonalen ska efterfråga vad det är patienterna önskar få hjälp med. Det är ett nytt sätt att se på den vård som ges. Det är inte längre enbart vårdens utfall som är av betydelse för vårdens kvalitet. Därför är det av betydelse att vårdkvalitet ses ur olika perspektiv såväl patienternas som vårdens. Av den anledningen bör vi ställa frågan: görs rätt saker och görs de på rätt sätt. Syftet med studien är att identifiera potentiella förbättringsområden av betydelse för vårdkvalitet och utveckling av personcentrerad vård genom att undersöka hur patienter på en internmedicinsk vårdavdelning värderar sina möjligheter till delaktighet utifrån vårdmiljöns fysiska förutsättningar, sociokulturella atmosfär samt personalens kompetens och förhållningssätt. Metod Studien genomfördes som en prospektiv tvärssnittsstudie. Mätinstrumentet som användes var enkäten KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv). Nittioåtta patienter inkluderades i studien. De valdes ut konsekutivt under två månader, hösten 2014. Studiens resultat visar att de förutsättningar som finns på avdelningen för personcentrerad vård och ökad delaktighet är; vårdpersonalens engagemang, förståelse för patienternas situation och respektfullt bemötande. De områden som patienterna värderat, inte uppfyller deras förväntningar, är möjlighet till enskilda samtal med läkare/sjuksköterska, möjlighet att samråda i beslut och den information/undervisning som ges. Slutsats För att öka kvaliteten på vård och kunna ge förutsättningar för en ökad delaktighet och personcentrerad vård krävs att de organisatoriska förutsättningarna förbättras, att utrymme för enskilda samtal ges.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)