Lärande genom musik : En undersökning om pedagogers syfte med musikstunderna i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Författare: Marie Edvardsson; Ida Karlsson; [2012]

Nyckelord: musik; lärande; self-report; förskola;

Sammanfattning: BakgrundLäroplanen för förskolan föreskriver att musiken ska användas både som innehåll och metod i verksamheten för att främja barnens lärande och utveckling. Trots läroplanens uppdrag får förskollärarstudenter allt mindre utbildning inom musiken och dess användningsområden. Flera olika forskare lyfter fram musikens positiva betydelse för barnens tidiga utveckling. Pedagogerna behöver dock vara medvetna om syftet med musikstunderna för att kunna rikta barnens uppmärksamhet mot det tänkta lärandet, detta enligt den utvecklingspedagogiska teorin som vi har valt att utgå ifrån.SyfteSyftet med vår undersökning var att ta reda på vad verksamma pedagoger har för syften med musikstunderna i förskolan. Ser pedagogerna ett lärande hos barnen genom musiken och synliggör de i så fall för barnen vilka kunskaper de tagit till sig?MetodVi valde att använda oss av self-report som redskap där pedagogerna gavs möjlighet att i lugn och ro skriftligt beskriva hur de använder sig av musiken i sina verksamheter utifrån några frågeställningar.ResultatI vår undersökning fann vi att pedagogerna oftast hade ett medvetet syfte med sina musikstunder och att det förekom både spontana och planerade musikstunder. Pedagogerna uppgav att de använde sig av musiken som ett redskap för att utveckla andra förmågor hos barnen, till exempel språk, matematik, kroppsuppfattning och även för att stärka gemenskapen i barngruppen eller mellan avdelningarna. De uppgav att de sett att barnen tagit till sig kunskaper genom musiken, men skrev samtidigt att de är dåliga på att synliggöra lärandet för barnen med argumentet att de fann det svårt på grund av barnens låga ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)