”Det är ju fantastiskt att få vara en del av ett lag, även som ledare” : En kvalitativ studie om ungdomsledares syn på ledarskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Idrotten och idrottens ledare är något som har en stor betydelse för det svenska samhället och ämnet ledarskap är ett område som har utforskats av en mängd olika forskare. Syftet med studien är att undersöka idrottsledares syn på ledarskap samt vilka kunskaper och kompetenser de anser är betydelsefulla. Studien utgår ifrån den transformativa ledarskapsteorin samt Côté och Gilberts (2009) tre kunskapsformer: professionell, interpersonell och intrapersonell kunskap. För att uppnå syftet tillämpades semi-strukturerade intervjuer. Genom att intervjua sex ungdomsledare, i två olika idrotter, skapades en bild av deras syn på ledarskap samt betydelsefulla kunskaper och kompetenser i ledarskapet. Resultatet visar att det finns en samsyn kring ledarskapet bland respondenterna och att deras synsätt på flera sätt harmonierar med de valda teoretiska utgångspunkterna. Det som framförallt lyfts fram är att det är av stor vikt att ledarna är goda förebilder, duktiga på att skapa förtroende och kan utforma en god idrottsmiljö där det är okej att göra misstag. Det framkommer också att pedagogiska kunskaper värderas högre än de idrottsspecifika. Avslutningsvis diskuteras det om det finns något som Annerstedt (2006) kallar för ett svenskt idrottsledarskap, detta med tanke på att respondenternas syn på många sätt liknar varandras och samtidigt överensstämmer med de valda teoretiska utgångspunkterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)