"Det räcker inte med läsförståelseböcker och tyst läsning" : En studie om lärares erfarenheter och uppfattningar gällande läsförståelsesvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete har varit att utifrån ett lärarperspektiv, belysa möjligheter och problem i läsförståelseundervisningen och att bidra till en fördjupad kunskap om elever i behov av särskilt stöd i sin läsutveckling. Det empiriska materialet består av en enkät som har vesvarats av 64 lärare som undervisar i svenska i år 1-6. Studien är kvalitativ och inspirerad av enomenografin. Resultaten visar att lärarna i studien har erfarenhet av flera olika typer av lässvårigheter. Läsförståelsesvårigheter upptäcks på flera olika sätt: läsförståelse, avkodning, muntlig fömåga, svårigheter med andra uppgifter, arbetsminne, ordförråd, strategier för att inte läsa samt känslomässiga reaktioner. Flera av informanterna har mött elever i år 3-4 som kan avkoda bra men ändå inte förstår innehåller i en text. En del av lärarna menar att deras utbildning inte påverkat deras undervisning i läsförståelse. Andra menar att utbildningen har gjort det och att extra utbildning i läsförståelse innebär en skillnad. Det finns många olika orsaker till bristande läsförståelse och det finns en grupp elever som har specifika läsförståelsesvårigheter. Dessa elever kan vara svåra att upptäcka. För att de ska få adekvat hjälp krävs att lärare förstår vad som gör att svårigheterna uppstår och att de pedagogiska insatserna anpassas efter elevernas behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)