Swishekonomin inom svensk elithockey : En kvantitativ studie om supporternas attityd och ställningstagande kring föreningars Swishkampanjer.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: En kvantitativ studie genomfördes med hjälp av en webbaserad enkätundersökning. Deltagande på enkätundersökningen uppgick till 207 personer från urvalet hockeysupportrar. Supportrarnas attityder mättes och definierades med hjälp av ABC-modellen. För att se supportrarnas konsumtionsbeteende genom dess attityder, använde forskningen Hierarchy of effects. Resultatet visar på att hockeysupportrar tycker att Swishekonomin är en positiv intäktsmodell för svensk ishockey dock att det inte får ske i form av “tiggeri”. Där supportrarnas allmänna attityd kring Swishekonomi är något positivt. Om det skulle kunna vara en långsiktig lösning efter Coronapandemin anmärker supportrarna att klubbarna måste erbjuda något mer i sitt erbjudande för att motivationen till swishandet skall kvarstå. Resultaten har också visat på att supportrarna har genomgått de olika stadierna av standardinlärnings, lågengagemang och experimentella hierarkin i sitt konsumtionsbeteende kopplat till dess attityd kring fenomenet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)