Den dominerande läroboken : Ger den eleverna möjlighet att resonera och kommunicera i matematikundervisningen?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Sammanfattning: För över två decennier sedan lades den myndighet ner som godkände svenska läromedel innan de lades ut på marknaden. Trots att läromedel idag inte är kvalitetssäkrade pekar forskningen på att läroböcker har en dominerande roll i matematikundervisningen. Enligt läroplanen ska matematikundervisningen bland annat syfta till att förmågorna att resonera och kommunicera ska utvecklas. I denna studie har därför innehållet i tre aktuella läromedelserier kritiskt granskats utifrån vilket utrymme som ges till resonemangs- och kommunikationsförmågan. Det visade sig att både resonemangs- och kommunikationsförmågan gavs möjlighet att utvecklas i arbete med läromedelsserierna, men i otillräcklig grad. Lärare i matematik måste bli medvetna om vilka brister som finns i deras läroböcker för att på så sätt kunna komplettera de kunskaper och förmågor som inte i tillräcklig utsträckning får utvecklas i arbete med läromedlen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)