Bland tallar, träskyltar och kapital : bröllopsfotografier i nutida Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Allt om bröllop är en av Sveriges största bröllopstidningar vari läsaren förväntas inspireras till sin kommande bröllopsdag, bland annat genom att se andra läsares bröllopsfotografier. Syftet med den här studien är att med Allt om bröllop som fall granska vad bröllopsfotografier kan säga om det nutida bröllopet samt vad bröllopsfotografens uppdrag egentligen är. Genom att utföra en komparativ visuell studie där bröllopsfotografier från nutida Sverige jämförs med bilder och tidigare studier från 1900- och 2000-talet samt genom att bilderna ställs i kontext av teknologisk och samhällelig utveckling ges en bild av vad som har förändrats i bröllopsfotografierna samt vad förändringen kan bero på. Vad som går att konstatera är att det i bilderna från de senaste 10 år sedan går det återfinna teman som åberopande av tradition, konsumtion samt ett skapande av berättelsen om bröllopet. Konsumtion (även ofta refererat till som överdåd i studien) har varit ett tema för bröllop en längre tid men hur ekonomiskt kapital (via bland annat konsumtion) framhävs har förändrats. Utifrån det empiriska materialet kunde en korrelation mellan sociala mediers etablering och åberopandet av tradition, skapande av en berättelse i bilderna samt ett ökat fokus på att framhäva konsumtion i bröllopsbilderna konstateras. Slutsatsen för studien är att bröllopet blir ett sätt att i en värld av osäkra relationer att visa att just den här relationen har något extra. För att ytterligare framhäva hur viktig just den relation som slutar i äktenskap är görs stora investeringar i bröllopet och tradition åberopas för att stärka ritualen. Bröllopsfotografen skapar ett minne av bröllopsdagen som både är delbart på sociala medier och evigt (även om relationen inte skulle vara det).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)